Salgs- og Leveringsbetingelser for Controel ApS
Version 1 | Dateret 20. februar 2025
Versionshistorik:
Version 1: Første offentliggjorte version.
1. Generelle vilkår
1.1. Gyldighed
Disse salgs- og leveringsbetingelser gælder for alle/alt arbejder, rådgivning, leverancer, entrepriser, m.v. udført af Controel ApS, herunder også hvor intet andet aftalegrundlag forefindes.
Controel ApS forbeholder sig retten til at lade nærværende betingelser revidere uden varsel, hvormed de finder straks finder anvendelse, hvor intet andet aftalegrundlag forefindes, samt på aftaleforhold indgået på et senere tidspunkt end revisionstidspunktet.
1.2. Parter
Controel ApS, CVR-nr: 36060492, er part i nærværende betingelser som sælger/leverandør/entreprenør.
”Kunden” defineres som den part, Controel ApS har indgået aftale med, eller som har rekvireret Controel ApS til en opgave.
Der er ikke øvrige parter i nærværende betingelser. Kundens tilsigtede eller utilsigtede brug, videresalg, formidling eller andet, af Controel ApS’ arbejde/leverancer, herunder på måder som involverer tredjemand, er Controel ApS uvedkommende, og Kunden skal skadesfriholde Controel ApS for ethvert krav i forbindelse hermed, herunder også produktansvar.
1.3. Rangorden, fravigelser og øvrige dokumenter
Såfremt et andet aftaleforhold eksisterer (fx et tilbud eller en kontrakt), gælder disse betingelser fortsat i det omfang, de ikke omgøres af indholdet i aftaleforholdet i øvrigt. Det konkrete aftaleforhold (tilbud, kontrakt, m.v.) har forrang for disse betingelser.
Eventuelle afvigelser til disse betingelser skal aftales skriftligt, herunder også hvis de afviges i tilbud, kontrakt eller lignende.
1.4. Øvrige generelle vilkår
Når disse betingelser finder anvendelse jf. afsnittene Gyldighed og Rangorden, fravigelser og øvrige dokumenter gælder desuden for parterne:
- Ingen part erhverver eksklusivitet af nogen art.
- Ingen part påtager sig hel eller delvist solidarisk hæftelse for modparten
- Parterne er ikke berettigede til at agere fuldmægtige for hinanden og må ikke forpligte hinanden aftaleretligt over for tredjemand.
- Parterne kan ikke, uden forudgående skriftligt samtykke fra modparten overdrage eller transportere sine rettigheder og/eller forpligtelser i nærværende betingelser eller det øvrige aftaleforhold til tredjemand.
- Kunden skal loyalt medvirke til opfyldelse af opgaven, leverancen eller lignende, fx ved at give Controel ApS adgang til nødvendige oplysninger, fysiske lokaliteter, materialer, udstyr, anlæg, personale, relevante samarbejdspartnere, i det omfang det er nødvendigt for udførsel af opgaven/leverancen, herunder også i evt. lejemål.
- Tilvejebringelsen af nødvendige tilladelser, m.v. er Kundens ansvar.
2. Levering
2.1. Leveringstid
Levering anses for sket når Kunden modtager leverancen, herunder også når varen er kvitteret af fragtfirma eller Kunden inkl. dennes medarbejdere og repræsentanter for modtagelse.
2.2. Leveringssted og fragt
Controel ApS’ leverance og/eller arbejde foretages på/til den aftalte adresse, som anført i Controel ApS’ tilbud, ordrebekræftelse eller i Controel ApS’ øvrige kommunikation (e-mail, breve, m.v.), i Kundens kommunikation (e-mail, breve, samtaler, telefonsamtaler, m.v.) i den beskrevne rangorden.
Såfremt Kunden efterfølgende ændrer leveringssted, skal Kunden dække evt. merudgifter som følge af ændringen.
Enhver leverance sker, hvor intet andet er skriftligt aftalt, ab fabrik (EXW iht. INCOterms), uanset om Controel ApS foretager leverancen ved egne medarbejdere eller tredjemand.
Controel ApS emballerer leverancer sædvanligt, dvs. fx i papkasser og lignende, hvis intet andet er skriftligt aftalt forinden afsendelse. Evt. særlige emballageønsker kan medføre meromkostninger, som faktureres Kunden.
Controel ApS tager ikke emballage retur.
Controel ApS kan udsætte leverancer og/eller arbejde, der skal foretages på den aftalte adresse uden ansvar, såfremt Controel ApS vurderer at almindelige regler om fx arbejdsmiljø og sikkerhed eller den offentlige orden tilsidesættes i en sådan grad, at det medfører risiko for Controel ApS’ medarbejdere så længe en sådan tilsidesættelse finder sted. Controel ApS skal uden ophold skriftligt meddele Kunden herom. Kunden skal tilsvarende skriftligt oplyse Controel ApS straks forholdet er bragt i orden.
2.3. Forsinkelse
Controel ApS har derudover ret til ansvarsfrit at udskyde levering, som følge af i) ændringer i arbejdet, som kræves af Kunden, ii) Kundens øvrige forhold, herunder fx andre entreprenørers forsinkelse, iii) force majeure, krig, usædvanlige natur- og vejrbegivenheder, brand, lockout, strejke, blokade, hærværk, forstyrrelse af den offentlige orden, afbrydelse af energiforsyning og transportmuligheder, eller tilsvarende forhold, som er uden for Controel ApS’ kontrol, iv) vejrlig, som forsinker eller forhindrer arbejdet, hvis sådant vejrlig forekommer i væsentligt større omfang end sædvanligt, eller v) offentlige påbud eller forbud, der ikke direkte skyldes Controel ApS’ forhold.
En eventuel leveringstid/-termin er kun bindende for Controel ApS, såfremt den af Kunden er fremsat skriftligt og entydigt som en sådan, og Controel ApS skriftligt har bekræftet den.
Eneste sanktionsmulighed for en evt. forsinkelse er en på forhånd aftalt og korrekt varslet dagbod. Kunden kan ikke gøre andre forsinkelsessanktioner gældende over for Controel ApS.
En eventuel overskridelse af leveringstiden med op til og med fem arbejdsdage anses i enhver henseende for rettidig levering.
3. Ansvar, forsikring, mangler, m.v.
3.1. Frister
Kunden skal altid fremsætte reklamationer af enhver art og eventuelle krav inden for rimelig tid efter, at Kunden konstaterer, eller burde have konstateret, mangler ved, eller krav ifm., Controel ApS’ leverance eller arbejde.
Herunder skal Kunden særligt lade leverancer gennemgå snarest og senest 14 kalenderdage efter modtagelse, og fremsætte eventuelle reklamationer jf. ovenfor.
Der kan i evt. øvrigt aftalegrundlag fremgå yderligere frister, ansvarsperioder, m.v.
Har Kunden ikke inden maksimalt 12 måneder efter udførsel/levering påberåbt sig en mangel ved arbejde eller leverance over for Controel ApS, kan Kunden ikke senere gøre den gældende, uanset hvornår den måtte være konstateret.
3.2. Ansvarsbegrænsning
Kunden er ansvarlig for at vurdere den nødvendige ansvarsdækning.
Controel ApS skal dokumentere sin erhvervsansvarsforsikringspolice på Kundens forlangende.
Controel ApS’ ansvar ved skader, tab og lignende er under alle omstændigheder begrænset til det mindste af nedenstående:
- Beløbsgrænser i de af Controel ApS tegnede erhvervsforsikringer, når Kunden er gjort bekendt med disse.
- I alle tilfælde maksimalt kr. 500 000,- pr. skade og maksimalt kr. 2 000 000,- pr. forsikringsår.
Controel ApS er ikke ansvarlig for indirekte tab af nogen art (herunder driftstab, tab af avance, tab af data, følgeskader eller lignende), hverken ved Controel ApS’ eventuelle forsinkelse eller ved skader, mangler, produktansvar eller lignende.
Kunden har tabsbegrænsningspligt. Eventuelle omkostninger ifm. hermed anses for indirekte tab, med mindre Kunden kan bevise en direkte sammenhæng mellem de afholdte omkostninger og det af Controel ApS leverede, samt kan bevise at omkostningerne var proportionelle (fx at omkostninger ikke oversteg tabet).
3.3. Rådgivningsansvar
Det er en forudsætning for Controel ApS’ ansvar for rådgivning, at der mellem Kunden og Controel ApS er indgået en rådgiveraftale som omfatter den pågældende rådgivningsopgave/-ydelse, jf. samme aftales afsnit “Rådgivning under ansvar”. Såfremt dette ikke er tilfældet, sker enhver vejledning, rådgivning, bistand eller lignende uden ansvar for Controel ApS.
3.3. Forsikring
Det påhviler Kunden at forsikre det leverede hensigtsmæssigt, som minimum imod brand, kortslutning, vandskade og lignende, for et beløb, der mindst svarer til den aftalte kontraktsum, fra leveringstidspunktet og indtil aflevering til Kunden har fundet sted.
Samtidig med at leverancer overdrages til Kunden overtager Kunden risikoen herfor.
Kunden bærer til enhver tid ansvaret for skader, herunder produktansvar, for produkter og materialer, som Kunden har leveret – herunder også ved skader forårsaget ved eventuelle defekter ved pågældende produkter.
3.4. Mangler
Arbejde og leverancer skal i alle fald udføres i overensstemmelse med aftalen og håndværksmæssigt korrekt. Controel ApS har pligt og ret til at afhjælpe mangler. Controel ApS har metodefrihed i afhjælpning af mangler.
Kundens påberåbte mangler skal opfylde mangelbegrebet (fx i AB92, AB18, m.fl.), uanset om der i øvrigt arbejdes efter disse regelsæt, samt i øvrigt være udtryk for en mangel Kunden selvstændigt ønsker at påberåbe over for Controel ApS.
Controel ApS er ikke ansvarlig for mindre/ubetydelige kosmetiske skader, når disse ikke medfører forringelse af sikkerhed eller funktion, og når disse er af en art og omfang som kan forekomme og må forventes ved udførsel af installationer.
Såfremt Kunden har ladet det leverede/udførte flytte fra leveringsstedet bærer Kunden omkostningerne som Controel ApS påføres ved, at udbedringen skal ske et andet sted.
Såfremt Kunden har ladet egne medarbejdere eller tredjemand, udføre arbejde eller i øvrigt ændre på det af Controel ApS leverede/udførte bortfalder Controel ApS’ afhjælpningspligt for det berørte, med mindre Kunden kan bevise, at indgrebet intet har at gøre med de forhold, der reklameres over.
Controel ApS’ ansvar, og dermed Kundens krav over for Controel ApS, i forhold til mangler ved det af Controel ApS udførte arbejde er begrænset til den sædvanlige markedspris for afhjælpning hos en anden leverandør af tilsvarende ydelser. Dette ændrer ikke Controel ApS’ afhjælpningsret.
4. Pris og Betaling
4.1. Pris
Hvis intet andet er aftalt, udføres og faktureres arbejdet/leverancen efter medgået tid og forbrugte materialer.
Øvrige omkostninger og udlæg faktureres tilsvarende, eksempelvis nødvendige indkøb, parkering, bro- og færgepassage, fly-, tog- og busbillet, nødvendigt ophold/logi, m.v.
Kørsel faktureres ikke særskilt, men tidsforbruget til kørsel for (og til/fra) Kunden og/eller leveringsstedet indgår i det samlede tidsforbrug.
Priser oplyses, med mindre andet fremgår, altid eksklusive moms og øvrige afgifter, told, m.fl.
4.2. Regulering
Hvis et evt. aftaleforhold mellem parterne tilsiger en fast pris, kan prisen reguleres, hvis et statsligt indgreb gennemført efter tilbuddets afgivelse har ført til væsentlige merudgifter, som ikke dækkes af anden regulering. Denne regulering sker i henhold til meddelelse fra et statslig styrelse.
Prisen kan yderligere reguleres forholdsmæssigt, hvis Controel ApS pålægges nye eller forøgede omkostninger som følge af ændringer i toldsatser, skatter, afgifter, valutakurser, råvarepriser, transportomkostninger eller lignende dokumenterede prisstigninger fra leverandører.
Herudover kan Controel ApS kræve godtgørelse for prisstigninger over 10 % på materialer, brændstof eller lignende, der benyttes direkte i arbejdet, såfremt en sådan prisstigning er i) indtrådt efter tilbudsdagen, men inden købstidspunktet og ii) er generelt forekommende og dokumentérbar. Controel ApS skal dokumentere godtgørelsens størrelse.
Timepriser for kommende opgaver/aftaler reguleres som udgangspunkt årligt og uden varsel. Dette påvirker ikke timepriser på igangværende opgaver, med mindre opgaverne har, eller forventes at have, en varighed på mere end et kalenderår.
Herudover kan Controel ApS gennemføre prisændringer på timepriser på igangværende opgaver med en kalendermåneds varsel.
4.3. Fakturering
Fakturering sker efter aftale, i udgangspunktet med betalingsfrist netto 14 dage. Fakturering sker elektronisk, enten via EAN eller e-mail.
Hvis ingen anden aftale forelægger, sker fakturering efter Controel ApS’ skøn med hensyn til fx delfakturering, interval, m.v.
Hvis Kunden har behov for særlige procedurer (EAN fakturering, sagsnumre, rekvirentoplysninger, øvrige referencer, m.v.), skal Kunden fremsende komplette og korrekte faktureringsoplysninger senest umiddelbart efter indgåelse af aftale eller opstart af opgave/leverance.
Kunden skal løbende drage omsorg for uden ophold at meddele Controel ApS, hvis disse faktureringsoplysninger/-procedurer måtte ændre sig.
Hvis Kunden anser at faktura fra Controel ApS er fejlagtig, eller ikke indeholder tilstrækkelige oplysninger, skal Kunden straks og uden ugrundet ophold skriftligt meddele Controel ApS herom.
4.4. Ejendomsforbehold
Controel ApS forbeholder sig ejendomsretten til det solgte/leverede, med de begrænsninger der følger af ufravigelige retsregler, indtil dette af Kunden er fuldt betalt. Indtil det sker er Kunden således ikke berettiget til at videresælge det leverede, eller på anden måde håndtere det leverede i strid med ejendomsforbeholdet.
4.4. Kundens manglende betaling
Ved Kundens manglende betaling eller tilbagehold er Controel ApS berettiget til, at standse arbejde og/eller leverancer til Kunden, herunder også arbejder og leverancer, der ikke er omfattet af Kundens mislighold af betalingen, indtil ethvert skyldigt beløb er betalt og af Controel ApS kan konstateres indbetalt til den på fakturaen/fakturaer anviste bankkonto. Controel ApS kan desuden kræve sikkerhed for betaling før arbejde og/eller leverancer genoptages.
Kunden er ikke berettiget til at modregne eventuelle modkrav over for Controel ApS, som ikke skriftligt er anerkendt og accepteret af Controel ApS.
5. Konflikthåndtering
5.1. Mægling
Kunden og Controel ApS skal loyalt forsøge at afgøre eventuelle tvister parterne imellem ved mægling eller mediation gennem almindeligt benyttede processer til mediation eller mægling.
Den part, som reklamerer over et forhold, og som anser at forholdet ikke er løst tilfredsstillende inden for en rimelig tid, skal entydigt gøre modparten opmærksom på, at parten indkalder til mægling.
Hvis mæglingen medfører en for parterne acceptabel løsning, skal denne beskrives skriftligt og tiltrædes ved underskrift uigenkaldeligt af parterne til endelig afgørelse af tvisten.
Kun efter en loyal, seriøs og sædvanlig mæglings- eller mediationsproces kan parterne indbringe deres mellemværende for værnetinget.
5.2. Lovvalg
Ethvert aftaleforhold og arbejde eller leverancer udført af Controel ApS er i det hele underlagt dansk ret.
5.3. Værneting
Alle tvister skal behandles og afgøres endeligt ved Voldgiftsnævnet for Bygge- og Anlægsvirksomhed ved voldgift.
6. Netværksforbundne enheder og HostedBMS
6.1. Sikkerhed, ansvar og rådgivning
Controel ApS leverer netværksforbundne enheder og tilbyder hostede løsninger, der er afhængige af forbindelse mellem Controel ApS’ servere og de hos Kunden installerede produkter. Kunden kan også vælge, at etablere fjernadgang til de af Controel ApS leverede produkter, både for egen brug, for tredjeparters brug og for Controel ApS’ brug. Endeligt kan Kunden selvfølgeligt vælge, ikke at gøre de af Controel ApS leverede produkter tilgængelige på sine interne netværk eller eksternt via fjernadgang.
Det er Kundens ansvar at sikre en stabil, pålidelig og sikker forbindelse til sin bygning ved brug af HostedBMS og fjernadgang.
Kunden bør tilstræbe at udforme relevante dele af sit netværk, m.v. sådan, at enhver angrebsflade minimeres. Controel ApS følger generelt best-practice i det omfang det er relevant og teknisk muligt i de pågældende produkter, men Controel ApS påtager sig intet ansvar for tab, herunder datatab, nedbrud, utilgængelighed eller lignende, uanset årsag.
Såfremt Controel ApS vejleder Kunden i disse forhold, er dette at anse for uforpligtende vejledning og altså ikke som rådgivning.
Controel ApS tilstræber, at HostedBMS har en tilgængelighed på >99%, hvor planlagte vedligeholdelsesopgaver ikke modregnes i tilgængelighed. Imidlertid stilles HostedBMS til rådighed “som det er”, og altså uden nogen garanti for oppetid, tilgængelighed eller lignende.